10 października 2014 | Brak komentarzy

Winogrona jeść czy nie?

Dzisiaj parę słów o winogronach.  Właśnie jestem w słonecznej Toskanii i rozkoszuję się smakiem tych pysznych owoców. Z samego rana wybraliśmy się na targ i ku naszej radości  był tam niesamowity wybór winogron. Wyglądały tak apetycznie, że musieliśmy się skusić. Kupiliśmy piękną dorodną kiść i spacerując po ryneczku szybko ją oskubaliśmy. Ich smak był powalający, pyszny, soczysty i słodki. Po prostu mniami.
Nie byłabym więc sobą, gdybym nie napisała kilku słów o właściwościach winogron
i o tym jak to właściwie z nimi jest.

36937322_57802b31d1

Winogrona to jedna z najsmaczniejszych przekąsek, które zdecydowanie mogą zastąpić nam niezdrowe i tuczące słodycze. Zamiast sięgać po chipsy, czy czekoladowe batoniki, lepiej zjeść kilkanaście soczystych winogron. Orzeźwią, poprawią nasze samopoczucie i dodadzą nam wielu cennych składników odżywczych.

Wiele z Was na pewno wie, że winogrona są skarbnicą witamin i składników mineralnych. Zawierają witaminy C i A, witaminy z grupy B, potas, fosfor oraz wapń, magnez, cynk, miedź, żelazo. Ponadto należą do nielicznych owoców zawierających jod – niezbędny dla funkcjonowania tarczycy. Są także zasadotwórcze, co pomaga w pozbyciu się nagromadzonych w organizmie kwasów. W winogronach można znaleźć sporo miedzi, chromu i cynku – pierwiastków, które wpływają na elastyczność skóry. Z kolei zawarty w nich potas decyduje o jej jędrności. Zaś mangan i żelazo, których również nie brakuje w tych słodkich owocach, nadają cerze ładny, zdrowy koloryt. Warto wiedzieć, że pierwiastki te, w połączeniu z witaminą C, działają jak lek: łagodzą stanu zapalne i podrażnienie naskórka. Ponadto winogrona redukują nadmierne wydzielanie sebum, stąd są częstymi składnikami kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji skóry tłustej.

Najwartościowsze są winogrona ciemnofioletowe, ponieważ zawierają najwięcej flawonoidów – naturalnych przeciwutleniaczy, które unieszkodliwiają wolne rodniki i dzięki temu chronią przed rakiem oraz chorobami serca. Odmiany ciemne są bogatsze także w żelazo.

Białe, czerwone i czarne winogrona, dzięki zawartym w nich polifenolach, mogą ochronić przed uszkodzeniem narządów podczas rozwoju  zespołu metabolicznego.

Zielone, czerwone i czarne winogrona pomagają obniżyć ciśnienie krwi i zmniejszyć odporność na insulinę, a co za tym idzie – zmniejszają ryzyko rozwoju chorób serca i cukrzycy .

Ciemnofioletowe winogrona zawierają najwięcej flawonoidów. Są to substancje, które podwyższają poziom „dobrego” cholesterolu HDL oraz hamują utlenianie „złego” cholesterolu LDL, zapobiegając tym samym miażdżycy, a dalej rozwojowi chorób, takich jak udar mózgu czy zawał serca.

Winogrona a odchudzanie

4099549286_9fa5904904

Winogrona mogą wspomóc proces odchudzania, gdyż zawarty w nich  resweratrol – przeciwutleniacz wspomaga redukcję masy ciała. Naukowcy przekonują, że resweratrol nasila proces rozpadu tkanki tłuszczowej. Ponadto udowodniono, że stosowanie resweratrolu poprawia insulinowrażliwość komórek, w wyniku czego możliwa jest regulacja poziomu glukozy i insuliny, co pośrednio wpływa korzystnie na obniżenie wagi  i ilość tkanki tłuszczowej w organizmie. Najwięcej resweratrolu zawiera skórka czarnych winogron.

Tylko jest jeden minus. Teoretycznie drobny, jeśli nie będziemy przesadzać z jednorazową ilością konsumowanych winogron. Ok. 40 dkg winogron, zawiera dokładnie tyle samo kalorii, co cała paczka chipsów lub słodki baton, czyli ok. 210 kcal. Takie liczby kalorii mogą przerażać tych co liczą każdą zjadaną kalorię, ale warto pamiętać, że winogrona jeszcze nikomu nie zaszkodziły, w przeciwieństwie do tych niezdrowych przekąsek. 

Warto, jednak podkreślić, że  osoby na diecie odchudzającej powinny  jadać winogrona z umiarem a cukrzycy powinni ich unikać. Winogrona mają w miarę niski indeks glikemiczny (IG= 45).. Zawierają sporo (12-25 proc.) cukru, głównie łatwo przyswajalnej glukozy i fruktozy. Warto wiedzieć, że kiść winogron zawiera ok. 5 kostek cukru.

Wysoka zawartość cukru nie jest jedynym powodem, dla którego powinniśmy być ostrożni podczas sięgania po winogrona. Najnowsze badania pokazują, że winogrona to najbardziej „toksyczne” owoce ze względu na wysokie stężenie pestycydów. Badania pokazują, że praktycznie każdy rodzaj dostępnych na rynku winogron, które nie są pochodzenia organicznego, zawierają przynajmniej 11 różnych pestycydów.  Winogrona zawsze przekraczają normy jeśli chodzi o ich zawartość. Sadzone są rok w rok na tej samej glebie, która często wymaga walki z różnego rodzaju szkodnikami.

Tak więc jeśli już sięgacie po winogrona, nie oszczędzajcie i kupcie te ze sprawdzonego źródła, organiczne. I tak nie powinno się nimi za bardzo objadać, a raz na jakiś czas warto zapłacić więcej i mieć pewność, że jemy dobry produkt.

 Właściwości odżywcze winogron, czy warto jeść winogrona, dlaczego warto jeść winogrona, fit blog o zdrowym stylu życia i zdrowym odżywianiu, Zdrowy Jadłospis, Fit Jadłospis, Jadłospis na redukcję wagi, jadłospis na płaski brzuch, blog kulinarny z jadłospisem na redukcję wagi, fit blog o zdrowym stylu życia i zdrowym odżywianiu