05 kwietnia 2013 | 6 komentarzy

Czym jest dieta 5:2?

W Wielkiej Brytanii dieta 5:2 jest obecnie hitem. Myślę, że niedługo takim hitem będzie również i u nas w Polsce. Od czasu słynnego program telewizyjnego w BBC mówią o niej wszyscy i mówią wszedzie w pracy, na twiterze, facebooku. Dieta 5:2 ma coraz to więcej zwolenników.

 


Dziennikarz medyczny Michael Mosley, postawił sobie wyzwanie, by
żyć dłużej, zatrzymać młodość i schudnąć. Są to trzy rzeczy, które jestem pewna, że wszyscy chcielibyśmy osiągnąć.
W swoim programie Mosley przekonywał wielu ludzi, w tym naukowców, że  dieta niskokaloryczna jest kluczem do tych trzech nieuchwytnych celów.
Oczywiście istnieją różne sposoby, aby je osiągnąć, ale w zasadzie jak myślimy o diecie to myślimy o konieczności ciągłej niskokalorycznej diety lub postu. Mosley nie wyobrażał sobie by być na niskokalorycznej diecie całe życie i wymyślił, że przez dwa dni w tygodniu będzie na niskokalorycznej diecie a w pozostałe pięć na zbilansowanej zdrowej diecie 2000 – 2400 kcal.
Rezultaty jakie osiągnał okazały się zdumiewające. Po pierwsze przed rozpoczęciem diety badania Mosleya wykazały, że jedna trzecia jego ciała była gruba i miał ogromne szanse na choroby serca i nowotwory. Po tym, jak pościł przez 3 ½ dni, zagrożenia te zostały znacznie zredukowane a poziom tkanki tuszczowej w jego organiźmie spadł.
 
A o to  wyjaśnienie, jak działa dieta 5:2 :
1. Nasze ciała mają hormon wzrostu o nazwie IGF -1. Jako dziecko to jest to, co pomaga nam się rozwijać , ale  w dorosym wieku postarza nas.
2. Wysokie poziomy IGF-1 może prowadzić do cukrzycy, chorób serca i raka.
3. Obniżenie poziomu IGF-1 może pomóc w zapobieganiu przed tymi chorobami i można to zrobić poprzez dietę.
4. Kiedy obniżymy poziom IGF-1, ciało zaczyna naprawiać starzejące się komórki wykorzystując również glukozę i zaczyna spalać tłuszcz, więc dzięki temu możemy schudnąć
Ponieważ 3 i pół dnia postu jest dość i większość z nas może trudno to znosić Mosley proponuje dwie opcje:
1. Ścisła niskokaloryczna dieta co drugi dzień lub
2. Jeść normalnie 5 dni w tygodniu i  2 dni w tygodniu. Stosować dietę 500-600kcal.
  


 

Także w diecie 5:2 najważniejsze i największą furorę robią przepisy na posiłki zawierające ok 250 kcal taka by w ciągu tych dwóch dni postu jakoś przetrwać.
Co do diety, myślę, że może to jakieś rozwiązanie pod warunkiem, że w pozostałe pięć dni nie będziemy zjadać nie wiadomo jak wielkich ilości jedzenia by zrekompensować sobie pozostałe dwa dni. A na pewno przepisy na niskokaloryczne dania warto wykorzystać.
Będę więc dzielić się pomysłami na niskokaloryczne posiłki i mam nadzieję, że Wy również podzielicie się ze mną jakimiś pomysłami.

  • A.

    Ja nie jestem optymistycznie nastawiona do żadnej diety, ale jeśli komuś ona pomogła, to tylko się cieszyć. Ja uważam, że zdrowe posiłki 5 razy dziennie i sport mogą zdziałać cuda, nie trzeba żadnej diety ;DD
    Bardzo fajny blog, na pewno zajrzę tu nie raz. Obserwuję i pozdrawiam.

  • dla mnie ta dieta to pic na wode 🙂

  • Osobiście bym się na coś takiego nie zdecydowała. Ale jak komuś to odpowiada, to niech próbuje 🙂

  • nie zdecydowałabym się na tą dietę, jeśli można ją tak w ogóle nazwać…

  • ja tam jestem najbardziej przekonana do zwykłego zdrowego odżywiania 🙂 teraz jem 1500 kcal, monitoruję swój rozkład btw i czuję się dobrze. ale mam zamiar zwiększać ilość kcal. jakoś głodówki mnie nie przekonują, ja muszę jeść ;d

  • Bardzo fajny blog 🙂
    Obserwujemy?