29 marca 2013 | 5 komentarzy

Dlaczego warto jeść jajka?

Za pewne nikt nie wyobraża sobie Świąt Wielkanocnych bez jaj. Ja jajka uwielbiam i zawsze cieszę się na te Święta wiedząc, że będą one podawane na różne fajne sposoby. Jestem też pewna, że choć może zjem ich trochę więcej niż zwykle zapewnię sobie wielu cennych składników odżywczych i nie zagrozi to mojej sylwetce i zdrowemu sposobi odżywiania.

W mojej kuchni jajka zajmują niezwykle ważne miejsce, jem je nie tylko w czasie świąt, ale są one nieodzownym elementem mojej diety. W polskiej, angielskiej czy irlandzkiej tradycji kulinarnej jajko jest serwowane podczas śniadania. Nie stroni się od jaj również przy gotowaniu innych potraw i pieczeniu ciast.
Od lat dietetycy ostrzegają jednak przed ich zgubnym wpływem na nasze zdrowie, inni – bronią ich bezkrytycznie. Prawda, jak zwykle, leży pośrodku. Samo jedzenie jajek nie jest niezdrowe. Cała filozofia tkwi w umiarze. Mówi się o jajkach, jako głównym źródle cholesterolu. Jednak w dużej mierze wynika to ze sposobu ich podawania. W angielskiej tradycji przyjęło się serwować jajka wysmażone w głębokim tłuszczu, wraz z kiełbaską i fasolą – śniadanie w takiej formie faktycznie zawiera mnóstwo cholesterolu i jest szkodliwe dla zdrowia. Jednak, jeśli ograniczy się spożywanie jajek do nie więcej niż jednego dziennie oraz zredukuje inne źródła cholesterolu (głównie tłuszcze nasycone, czyli te pochodzenia zwierzęcego), to przestaną nam zagrażać.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) dopuszcza spożywanie 10 jaj tygodniowo. W Polsce przyjmuje się, że osoba zdrowa może jeść 1 jajko dziennie. Zasady te nie dotyczą osób z podwyższonym poziomem cholesterolu – tym zaleca się jedynie 2-3 jaja tygodniowo. Jedzeniu jajek powinno towarzyszyć spożywanie warzyw i owoców.
A jakie są zalety spożywania jajek?
1. Jedno średnie jajko dostarcza około 7g białka, które charakteryzuje się wysoką wartością biologiczną. Ze wszystkich produktów odznacza się ono najbogatszym składem aminokwasowym, zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne, czyli te których organizm ludzki nie wytwarza.
2. Ponadto jajka zawierają karotenoidy – luteinę i zeaksantynę, które są naturalnymi przeciwutleniaczami oraz zapobiegają powstawaniu chorób oczu związanymi z wiekiem – zaćmy i degradacji plamki żółtej.
3. Następny cenny składnik to lecytyna, działająca przeciwmiażdżycowo, odgrywająca ważną role w funkcjonowaniu układu nerwowego i mózgu a także przewodu pokarmowego.
4. Jajka mają również bardzo różnorodny skład witamin i minerałów – nie zawierają jedynie witaminy C, natomiast dużo witaminy A, D, E, B i innych. Wszystkie najcenniejsze składniki znajdują się w żółtku.
5. W zdrowym odżywianiu i diecie odchudzającej jajka odgrywają ważną rolę ze względu na bardzo wysoką wartość odżywczą – w małej objętości olbrzymia ilość cennych substancji – oraz długotrwałe uczucie sytości po ich zjedzeniu. Jedno jajko zawiera zaledwie 75 kalorii! Można więc nimi idealnie uzupełnić swój jadłospis, jeśli chcemy zrzucić kilka kilo. Pozwalają one na urozmaicenie posiłków – możemy je jeść na twardo, miękko, jako jajecznicę lub omlet z dodatkiem różnorodnych warzyw czy wędliny, sadzone, jako dodatek do sałatek. 
Jakie jajka są najlepsze?
Najlepsze są oczywiście te od kur hodowanych w tradycyjny sposób, tych które chodzą wolno po podwórku, karmione ziarnem. Jeżeli mamy rodzinę na wsi lub inne pewne źródło takich jaj – korzystajmy z tego. Kupując je w sklepie mamy do wyboru cztery rodzaje w zależności od sposobu hodowli. Określa to pierwsza cyfra na stemplu:
  • 0 – z produkcji ekologicznej
  • 1 – z chowu na wolnym wybiegu
  • 2 – z chowu ściółkowego
  • 3 – z chowu klatkowego

Te ostatnie pochodzą od kur, kure przez cały czas są w małych klatkach w warunkach, które często trudno nazwać humanitarnymi, co poowduje protesty ekologów. Jedyne co możemy zrobić to ich poprostu nie kupować.