04 grudnia 2014 | 2 komentarzy

Bakalie nie tylko na święta

Zapas bakalii zrobiony! To u mnie w domu oznacza ze święta zbliżają sie dużymi krokami. Nie wyobrażam sobie tego okresu i przyrządzania pysznych świątecznych przysmaków bez rodzynek, suszonych moreli, śliwek, żurawiny czy orzechów. Na świątecznym stole symbolizują płodność, zdrowie i urodzaj. A od tego zapewne wszyscy maniacy zdrowego odżywiania wiedzą, że bakalie  to  szybka i smaczna przekąska. Z założenia również wyjątkowo zdrowa.

Dziś o tym , co siedzi w paczkach z bakaliami i na co uważać by mimo tych wszystkich zdrowotnych właściwości nie przybyło nam dodatkowego centymetra w biodrach.

Bakalie pomagają zapobiegać nowotworom i zawałom, łagodzą dolegliwości żołądkowe. Zawierają błonnik, magnez, potas, witaminę E i kwas foliowy. Po bakalie mogą sięgać dzieci, nastolatki, kobiety w ciąży oraz osoby chcące zrzucić kilka kilogramów. Odchudzający się powinni jednak pamiętać, że codziennie wolno im zjeść niewielką porcję. Najlepiej odmierzyć ją w garści:) Będzie to np około 20-25 sztuk migdałów czy pistacji, 5-8 sztuk moreli. Niestety pomimo wszystkich tych dobrych właściwości bakalie są bardzo kaloryczne!

tumblr_m0a5enRphx1ro6sw8o1_500

Orzechy – 10 dag: ok. 600 kcal

Są najbardziej wartościowe ze wszystkich bakalii. Zawierają l-argininę – substancję, z której powstaje tlenek azotu odpowiedzialny za rozszerzanie naczyń wieńcowych. Mają też dużo witaminy E utrudniającej złemu cholesterolowi zaleganie w ścianach naczyń. Orzechy zawierają spore ilości tłuszczów, ale są to te dobre tłuszcze obfitujące w nienasycone kwasy tłuszczowe o właściwościach przeciwzakrzepowych i obniżające poziom złego cholesterolu we krwi.
Orzechy zawierają kwas foliowy ważny w diecie ciężarnych kobiet, bo potrzebny do prawidłowego rozwoju płodu. Kwas foliowy poprawia również pamięć, a także obniża poziom homocysteiny we krwi, ma więc właściwości przeciwmiażdżycowe.
Orzechy zawierają ponadto dużo potasu, żelazo, cynk, witaminy z grupy B, fosfor, miedź, a także poprawiający koncentrację magnez. Ze względu na dużą ilość białka oraz składników mineralnych bakalie te są bardzo ważnym elementem w diecie wegetarian.
Poszczególne rodzaje orzechów w niewielkim stopniu różnią się składnikami – laskowe mają np. najwięcej witaminy E, a ziemne najwięcej kwasu foliowego. Troszkę inna jest też zawartość tłuszczów – najbardziej bogate w nie są orzechy laskowe, najmniej ziemne. Niektóre orzechy wyróżniają się specyficznymi właściwościami, np. migdały zobojętniają kwasy żołądkowe. Bardzo dobrym sposobem radzenia sobie z napadami głodu jest długie żucie dwóch lub trzech migdałów. Z kolei orzeszki ziemne bardzo często powodują uczulenia. Nawet małe ilości tego produktu mogą wywoływać silne reakcje alergiczne.

 Śliwki 10 dag: 266 kcal

Znane są z właściwości przeczyszczających. Codzienne jadanie trzech śliwek lub picie szklanki kompotu z suszu zlikwiduje zaparcia. Śliwki mają również sporo beta-karotenu, a także witamin C i E, czyli substancji posiadających właściwości antynowotworowe. Ze względu na bogactwo żelaza, fosforu, wapnia, magnezu i witamin z grupy B polecane są osobom z niedokrwistością oraz wegeterianom.

Figi 10 dag: 290 kcal

Zawierają najwięcej błonnika ze wszystkich bakalii, dlatego najskuteczniej likwidują zaparcia. Mają bardzo dużo cynku i przez to wspomagają funkcjonowanie układu hormonalnego. Są dość dobrym źródłem wapnia, żelaza i magnezu. Odtruwają i odkwaszają organizm. Dzięki właściwościom antybakteryjnym figi pomagają w leczeniu wrzodów żołądka.

Morele 10 dag: 284 kcal

Zawierają bardzo dużo żelaza, mają również w składzie sporo beta-karotenu, który pomaga zapobiegać powstawaniu nowotworów. Poza tym są dosyć dobrym źródłem potasu – pierwiastka odpowiedzialnego za regulowanie ciśnienia krwi i usuwanie nadmiaru wody z organizmu.

Rodzynki 10 dag: 277 kcal

Wyróżniają się zawartością jodu niezbędnego do prawidłowej pracy tarczycy i fosforu, który reguluje równowagę kwasowo-zasadową. Rodzynki obniżają poziom cholesterolu, odkwaszają organizm, zapobiegają osteoporozie, udarom mózgu i zawałom. Ponadto są dość dobrym źródłem błonnika, dlatego powinny się znaleźć w diecie cierpiących na zaparcia. Zawierają też magnez i witaminy z grupy B, pomagają więc w utrzymaniu koncentracji. Ponadto w ich skład wchodzą witaminy C oraz E, a także potas, cynk i żelazo. Te składniki poprawiają pracę serca i wygląd skóry oraz podnoszą odporność.

Daktyle 10 dag: 277 kcal

Są bogate w potas, miedź, żelazo i magnez. W ich skład wchodzą również witaminy C oraz te z grupy B. Mają delikatne działanie przeczyszczające. Zawierają sporo boru, dzięki czemu łagodzą objawy menopauzy i zapobiegają osteoporozie.

Żurawina 10 dag: 335 kcal

Błonnik, witamina C, witaminy B1 i B2, wapń, fosfor, miedź i jod – to wszystko zawiera żurawina. Dodatkowo zawarte w żurawinie związki antyoksydacyjne mają bardzo silnie działanie zapobiegające powstawaniu nowotworów. Żurawina powinna się stać się ważnym składnikiem diety osób dbających o serce – jej działanie porównuje się do właściwości czerwonego wina, idealnego w przeciwdziałaniu chorobom układu krążenia. Jej właściwości mają zbawienne działanie dla komórek mózgowych, wpływa ona także  na spowolnienie procesu starzenia.

Ja uwielbiam orzechy i suszona żurawinę. A wy?

 #bakalie #orzechy #zurawina#bozenarodzenie #ochristmasiscoming #zdrowaprzekaska #ZDROWOŻYĆ#zdrwakuchnia #zdroweodzywianie #nazdrowie #zdrrowo #zdroweprzepisy#zdrowediety #dieta #redukcja #odchudzanie

  • Sylwia

    Uwielbiałam bakalie, dopóki kilka tygodni temu nie złamałam trójki na orzechu (musiałam wstawić koronke!) tak że od tej pory jem tylko zmielone:)