14 września 2013 | 6 komentarzy

Wszystko co warto wiedzieć o nasionach Chia

Lubię zakupy w sklepach ze zdrową żywnością. Mogę tam odkrywać i poznawać  różne produkty, które dotychczas były mi mało znane, a tak naprawdę w kuchni wykorzystywane są one od wieków.
Tak też odkryłam chia seeds czyli szałwię argentyńską.

Chia pochodzi z Gwatemali oraz centralnej i południowej części Meksyku. Ze względu na niepowtarzalne wartości odżywcze jej ziaren uprawiana była przez Azteków już w czasach prekolumbijskich.
Co zatem kryją w sobie te niepozorne nasionka?
Wartości odżywcze nasion Chia
– Nasiona Chia zawierają około 20 % białka, 35% dobrych tłuszczów (w tym aż o 65 % kwasów tłuszczowych omega 3 ) i 25% błonnika pokarmowego.
– Są łatwo przyswajalne i mają mnóstwo składników odżywczych, w tym witamin A, B , D , E, wapń, potas, żelazo, magnez.
– Stanowią świetny sposób na ograniczenie łaknienia. Spożycie nasion chia zapewnia na długo uczucie  sytości (z dodatkiem płynu pęcznieją do 17 razy swojej pierwotnej wielkości !)
– Mają niski indeks glikemiczny. Spowolniają przemianę węglowodanów w cukier I pomagają regulować jego poziom we krwi.
Różne rodzaje nasion chia
Nasiona Chia można kupić w dwóch odmianach czarne i białe . Obie mają takie same właściowści. Możemy używać czarnych, białych lub mieszanych.
Gdzie kupić nasiona Chia
Nasiona Chiana pewno możecie kupić w sklepach ze zdrową żywnością lub dużych supermarketach. Jeśli nie możecie znaleźć żadnego w lokalnym supermarkecie i nie macie w swoim mieście sklepu ze zdrową żywnością, warto  poszukać online.
Jak przechowywać nasiona chia
Dzięki wysokiemu poziomowi przeciwutleniaczy zawartych w nasionach chia, mogą być one przechowywane przez okres do czterech lat w suchym, chłodnym, ciemnym miejscu bez pogorszenia smaku, zapachu i wartości odżywczych. Należy je przechowywać w szczelnie zamkniętej torbie lub pojemniku.
Sposoby jedzenia nasion Chia
– Posypać na płatki, jogurt lub sałatkę . Nasiona Chia są stosunkowo bez żadnego wyrazistego smaku , więc nie wpłyną na smak posiłku .
– Ddodawać do koktajli warzywnych i owocowych, będą dzięki temu bardziej gęste I odżywcze
– Jako zamiennik bułki tartej.
– Zmielone możemy używać do pieczenia chleba i ciast łącząc je z mąką.
– Zalane gorącą wodą (tak jak siemię lniane),aby uzyskać żel świetnie nawadniający organizm.

– Zmiksowane z masłem orzechowym lub nutellą.

– Ze zmielonych nasion można przyrządźić zdrowy budyń.

 – Zmiksujowane z miodem, cynamonem i suszonymi owocami są alternatywą do tradycyjnego dżemu.
Sztuczki kulinarne z użyciem nasion Chia
– Użyjcie nasiona chia jako substytutu jajka w pieczeniu . Wystarczy połączyć 1 łyżka Nasiona Chia i 3 łyżki wody , wymieszać i zostawić w spokoju, dopóki nie zrobi się żel . To jest równoważne 1 jajku.
– Zagęszczajcie zupy, gulasze, sosy, dodając nasion Chia.
– Macie zbyt rzadkie ciasto ? Zamiast dodawać więcej mąki, dodajcie nasiona chia . Będą one pęcznieć a ciastko zgęstnieje. Voila!
I na koniec zabawna ciekawostka o nasionach Chia– jest rośliną z rodziny mięty! Ale miętowego smaku nie ma ani trochę!
A wy znacie nasiona chia? Może macie  swoje ulubione sposoby ich wykorzystania? Podzielcie się nimi w komentarzach.




  • eM

    wiesz że pierwszy raz o tym słyszę??:P Zapraszam do mnie na bloga, i bloga którego prowadzę z siostra szczypta soli się nazywa

  • Chyba jeszcze o tym nie słyszałam,ale też lubię takie zdrowe nowinki:)

  • nigdy o nich nie słyszałam 😉 ale dzięki Ci za to 😉 przyda się ta wiedza

  • Chia – totalnie mi nieznana nazwa jak i same nasiona 😛 I nie widziałam ich w regularnej sprzedaży 😛

  • Znamy i spozywamy codziennie 🙂

  • Peer

    Piękne rady tyle że główną wartością chia są kwasy omega 3, które niszczy wysoka temperatura. Więc pieczenie, smażenie, zalewanie wrzątkiem nie ma sensu.