01 października 2016 | 3 komentarzy

Co zamiast cukru? Zamienniki cukru

Wszyscy wiemy, że cukier jest niezdrowy! Dostarcza jedynie pustych kalorii, mocno zakwasza organizm, zakłóca proces trawienia, może powodować chroniczne zmęczenia (ospałość), nadmiar najczęściej prowadzi do nadpobudliwości organizmu, braku koncentracji, rozdrażnienie, wpływa nawet na spadki nastroju oraz przyspiesza rozwój próchnicy zębów.  Co najważniejsze UZALEŻNIA.

Powiem Wam, że na rynku jest  naprawdę sporo zdrowych zamienników cukru. I nie nie chodzi mi słodziki, aspartam i inne chemiczne substancje, których wpływ na zdrowie jest kontrowersyjny.

O to one:

Ksylitol

Ksylitol jest bardzo popularnym zamiennikiem cukru, posiada też bardzo podobną jak on strukturę białych kryształków. Uzyskiwany jest z drzewa brzozy stąd nazywany jest cukrem brzozowym. Swoja sławę zawdzięcza mniejszej niż biały cukier liczbie kalorii i niskiemu indeksowi glikemicznemu, czyli po jego spożyciu nie podnosi się gwałtownie poziom glukozy we krwi, jak po spożyciu tradycyjnego cukru. Co więcej ksylitol ma właściwości prozdrowotne: zmniejsza ryzyko osteoporozy, ma działanie prebiotyczne (ochrania jelita), zapobiega próchnicy zębów oraz różnym infekcjom i grzybicom. Pamiętajcie jednak o umiarze, gdyż ma on właściwości przeczyszczające. Maksymalna dzienna ilość to 3 łyżeczki.

tumblr_n6760a4xjn1smr0fbo1_500

Miód

To skarb natury. Ale pamiętajcie jest słodszy od cukru, zawiera też więcej kalorii (100 g to 320–330 kcl). Jednakże to źródło minerałów i enzymów, poza tym nie zaburza równowagi
mineralnej organizmu w takim stopniu jak cukier. Fruktoza i glukoza, to główne składniki, które  są bardzo dobrze przyswajalne przez ludzki organizm. Posiada  multum właściwości prozdrowotnych. Pomaga między innymi ukoić nasze nerwy, a także obniża ciśnienie krwi, poprawia odporność, pomaga w przeziębeniu. Z uwagi na prozdrowotne właściwości jest bardzo dobrym zamiennikiem cukru. Należy jednak pamiętać, aby nie dodawać go do gorących potraw i napojów, ponieważ wtedy traci swoje właściwości.  Do wad miodu można także zaliczyć jego stosunkowo wysoki indeks glikemiczny, który oscyluje w granicach IG50-70, przez co nie do końca nadaje się dla osób odchudzających, a jedynie dla tych, które po prostu chcą odżywiać się zdrowo. Warto także zwracać uwagę na źródło pochodzenia miodu. Bardzo często można spotkać sztucznie wytwarzany miód, o którym nie można powiedzieć, że jest w jakikolwiek sposób zdrowy.

Syrop klonowy

Wytwarzany jest z soku z drzew klonu, tradycyjna od lat metodą. Syrop klonowy jest bogaty w mikroelementy, przeciwutleniacze oraz zawiera sporo węglowodanów (polecany sportowcom i osobom aktywnym). Wykazuje właściwości przeciwnowotworowe, antybakteryjne oraz przeciwcukrzycowe. Ma mniej kalorii niż miód, dlatego może być jego świetnym zamiennikiem. Jednak tak samo jak z miodem, niemożna przesadzać z syropem klonowym, ponieważ może on podnosić poziom cukru we krwi, ze względu na wysoki indeks glikemiczny (IG 65).

Stewia

Jest ona najmniej kalorycznym zamiennikiem cukru. Liście stewii zawierają ok. 10% glikozydów stewiolowych, które są około 300 razy słodsze niż cukier.  Stewia  nie powoduje próchnicy zębów, otyłości, nie podnosi poziomu glukozy we krwi.

Cukier kokosowy

Pochodzi z Azji, gdzie od dawna jest bardzo szeroko stosowany. Od czasu do czasu warto wprowadzić go do swojej kuchni, ponieważ ma niski indeks glikemiczny (IG35, dla porównania IG zwykłego cukru to IG70) oraz zawiera wiele antyoksydantów, aminokwasów, minerałów i witamin. Jego minusem może być może być niewiele mniejsza liczba kalorii w porównaniu do zwykłego cukru.

Daktyle i inne suszone owoce

Jak dla mnie na słodką przekąskę idealne są suszone owoce a zwłaszcza daktyle. W składzie daktyli znajduje się błonnik, który stopniowo uwalnia energię i szybciej zaspokaja apetyt.

Mam nadzieję, że ten wpis Wam się przyda i pomoże Wam wybrać odpowiednik dla siebie. Macie już swoich ulubieńców? Czego używacie zamiast cukru?

 

 

 

  • Ciesze się, że ostrzegasz przez zabójczym cukrem i słodzikami!
    Jako zamiannika lubię miód, pyłek pszczeli/ pierzgę (jest słodka, ale ma też nieco „zakurzony” posmak, więc nie każdemu może smakować).
    Natomiast świetnym sposobem na niesłodzenie (albo słodzenie mniej) jest po prostu używanie większej ilości smaków! Ja dodaję do słodyczy więcej wanilii, cynamonu, kokosa, które są super zdrowe i aromatyczne! Z moich doświadczeń wynika, że im słodycz bardziej aromatyczna, tym mniej mi brakuje słodkiego.
    A kiedy dopadnie mnie ochota na słodkie – nie ma to jak daktyle 🙂 dla mnie są tak słodkie, że może zemdlić 🙂

  • rektys

    Najbardziej przerażający jest fakt, że cukier jest niestety wszędzie! Producenci sypią go do wszystkiego, a co gorsza najczęściej jego gorsze zamienniki typu właśnie aspartam czy syrop glukozowo-fruktozowy, dlatego tym bardziej powinniśmy zwracać uwagę na to by zamieniać go na zdrowsze zamienniki w codziennej diecie. Ja osobiście od dawna nie słodzę herbaty, wyjątkiem jest oczywiście sezon zimowy kiedy do herbaty dodaję cytrynę;) jednak zamiast zwykłego cukru wybieram oczywiście miód. Niestety uwielbiam domowe wypieki i chyba nigdy nie będę mogła umiała z nich zrezygnować. Nie chodzi tylko o sam smak, ale jest to i moje hobby. Niestety tu pojawia się problem, cukrowe zamienniki są drogie, weźmy przykładowo ksylitol, po pierwsze nie mogę go nigdzie znaleźć poza sklepem internetowym. Jego cena chociaż by tutaj https://www.bionaturalfit.pl/Ksylitolo-krystaliczny-Aka-0-5kg-xylitol-p11945 jest kolosalna. A na jeden wypiek zużywam praktycznie całość:( jakieś rady?

  • piperinemax.pl

    Wiadomo że najlepszym zamiennikiem cukru jest miód. Ma idealną strukturę i do tego bardzo zdrowy. Ja jeśli mogę dodaje miód do większości produktów. No niestety miód zmienia też smak wiec nie należy przesadzać. Drugi z typów, syrop klonowy. Używam i to dość często. Świetny do shake-ów 😉
    Pozdrawiam
    http://piperinemax.pl/